Pagina's

zondag 1 december 2013

We zijn emotioneel uitgehongerd

Na inzicht in de werking van onze stofwisseling, is het in dit 2e hoofdstuk van “Health At Every Size®” tijd om te kijken naar waarom we eten.

Kort hoofdstuk
Wat mij opvalt, is dat dit een relatief kort hoofdstuk is in vergelijking met de rest. Dat vind ik best vreemd, temeer omdat er boeken volgeschreven zijn over emotie-eten. Uiteraard begrijp ik dat eten uit frustratie, verveling of verdriet geen zoden (en wel kilo’s) aan de dijk zet, maar enkel en alleen eten omdat je honger hebt, lijkt mij een onmogelijke opgave. Eten heeft naast je lichaam van energie en bouwstoffen voorzien ook een sociale functie. Want is eten niet ook een manier waarop we emoties delen?

Feest of schuld?
Denk maar eens aan de taart die onlosmakelijk verbonden is met een verjaardag. Of het feit dat er in verschillende culturen troostrijk en liefdevol voor elkaar gekookt wordt in periodes van rouw. En hebben we niet allemaal als kind eens een snoepje gekregen omdat we ons pijn hadden gedaan? Hadden we toen ècht honger? 
In feite hebben we van kleins af aan geleerd om te eten als we blij of verdrietig zijn en luisteren we juist daardoor (de één meer dan de ander) misschien ook wel minder naar onze emotionele behoeften. Bovendien stimuleert eten op zich ook het pleziergebied in onze hersenen, dus op een bepaalde manier kan je zelfs zeggen dat je gelukkiger wordt van eten.

Dan is het op z’n minst vreemd dat als je in Amerika vraagt welk woord het eerst in mensen opkomt als ze aan chocoladetaart denken, zij “schuldgevoel” zeggen, en mensen in Frankrijk of Italië “feestelijkheid”. Zit het ‘m dan ook in de manier waarop je het eten beleeft?

Hoe eten we eigenlijk?
Eten is voor velen al lang geen bron van plezier meer en het wordt tegenwoordig eerder met controle geassocieerd, dan met geluk. We hebben voeding verdeeld in ‘goed’ en slecht’ en zijn calorieën gaan tellen in plaats van naar de signalen van ons lichaam te luisteren. We eten ‘op de klok', passend bij onze veelal overvolle agenda’s. En we eten in toenemende mate om de verkeerde redenen, met schuldgevoel in plaats van voldoening als gevolg. Zie hier de neerwaartse spiraal in haar volle glorie.


Voor mensen die dit doen, hebben Amerikaanse wetenschappers een term bedacht. Zij noemen dit ‘restrained eaters’. Het ironische wil dat Google dit vertaalt als ‘lijners’, maar ik vind dat ‘geremde eters’ er dichter tegenaan zit. Alhoewel je ‘geremd’ dan wel weer in de juiste context moet zien, want geremde eters, kunnen juist ongeremd veel eten.

Intuïtief eten
In dit hoofdstuk zit een test met ’n kleine 30 stellingen over intuïtief eten, waarmee je kan controleren of jij een ‘geremde eter’ bent. Er zitten stellingen tussen zoals;

  • Ik maak me meer zorgen over het vetpercentage, dan over de voedingswaarde van een product,
  • Ik heb het gevoel dat ik gefaald heb als ik teveel eet,
  • Ik stel het kopen van kleding en het doen van leuke dingen uit totdat ik ben afgevallen.

Zelf heb ik deze test ook gedaan en het viel me op dat het vele diëten haar sporen wel heeft nagelaten. Op sommige onderdelen scoor ik hoog op de ladder van ‘geremde eter’. Ik ben te vaak met calorieën bezig, eet dingen die ik erg lekker vind bewust niet omdat ik er dik van word en ik eet teveel in tijden van stress. Er zijn zeker ook onderdelen waar ik trots ben op mijn score, want ik heb geen hekel aan mezelf, vind mijn algehele gezondheid belangrijker dan enkel mijn gewicht en ik verzorg mezelf goed.

APK keuring
In hoofdstuk 9 worden ons tips beloofd die van een ‘geremde eter’ een ‘ongeremde eter’ maken. Want zolang alles goed gaat, houdt de geremde eter zichzelf wel onder controle. En om dit ook tijdens de moeilijkere momenten van het leven vol te houden, dàt kunnen we met het HAES-programma leren. Stiekem vermoed ik dat het wel wat meer is dan enkel de remschijven opnieuw afstellen.



Ook het boek "Health At Every Size®" lezen? Je kan het hier bestellen.


Health At Every Size® (HAES) is een levensstijl die zich focust op intuïtief eetgedrag en plezierige lichamelijke activiteit in plaats van diëten en gewichtsverlies. De 3 pijlers van HAES zijn zelfacceptatie, lichaamsbeweging en een normaal voedingspatroon.





Geen opmerkingen: